Myyntimateriaali

 

Parhaimmillaan myynti ja viestintä rokkaavat yhdessä. 

 

Asiakkaan täytyy ymmärtää mitä hänelle kaupataan ja mitä hyötyä siitä hänelle on.

Kun myyjä ratkaisee asiakkaan ongelman, niin kaupat on jo melkein tehty. 

 

Jotta näin tapahtuu, tarvitaan niin sanotusti "kättä pidempää". Pelkkä puhe unohtuu helposti. Asioiden havannollistamiseen tarvitaan myyntimateriaalia. Se voi olla:

- Powerpoint-esitys

- esite

- flaieri

 

Usein myyntimateriaalin tekeminen vaatii copywriter-taitoja. Kaupallisesti ajatteleva toimittaja taittuu myös tähän. Tiivistämisen taito erottaa ammattikirjoittajan amatööristä.

Asiakaskirjeet, blogit

 

Asiakaskirjeiden avulla hankitaan uusia asiakkaita ja aktivoidaan vanhoja. Jotta yrityksen asiakaskirjeitä viitsitään lukea, siihen tarvitaan muutama tärppi.

 

Blogit ovat edullinen tapa luoda ja vahvistaa brändiä. Niitä ei tarvitse itse kirjoittaa, sanelu riittää, ammattitoimittaja tekee niistä lähettäjänsä näköisen.

 

Jokainen blogi tarvitsee alustan. Blogi STT Infossa luo yritykselle uskottavuutta. Kun blogi julkaistaan STT Infossa, se näkyy automaattisesti muun muassa Kauppalehti Onlinessa sekä maakuntalehtien toimituksen uutisvirrassa, josta toimittajien on helppo napata se ulkaistavaksi.

 

Asiakaskirjeistä ja blogeista saa eniten hyötyä, kun ne ovat linjassa muun viestinnän kanssa. Esimerkiksi vuosikellon teemoja noudattaen. 

Videotiedotteet, videot ja äänitteet

 

Videotiedotteella on artikkelimuotoisen tiedotteen rakenne. Siinä videot ja tekstit vuorottelevat. Lyhyet videot korvaavat joitain kappaleita. Videon jälkeen tekstisisältö jatkuu siitä, mihin liikkuva kuva jäi.

 

Yhdessä videotiedotteessa voi olla 2–3 videota. Ensimmäinen minivideo voi kertoa yrityksestä. Toinen tuotteesta tai palvelusta ja kolmas on sisäänheitto tutustumaan tuotteisiin tai palveluihin jollain huokuttimella varustettuna.

 

Minivideot ovat omia asiakokonaisuuksiaan, jotka kannattaa laittaa myös You Tubeen. 

 

Näin videotiedotteesta saa näppärästi koostettua myös kattavan yritysesittelyvideon, samaa videokuvamateriaalia hyödyntämällä.

 

Videotiedotteen ja yritysesittelyvideon avulla yrittäjä on jo ikään kuin tuttu ja sanonut uudelle asiakkaalle virtuaalisesti käsipäivää. Tästä on hyvä jatkaa asiakassuhdetta. Kun yritysesittelyvideon rakenne poikkeaa perinteisestä, se erottuu.

 

Kuva ja varsinkin liikkuva kuva on hakukoneiden mieleen. Sillä ne nostavat hauissaan kuvallista sisältöä hanakammin kuin pelkkää tekstisisältöä. Liikkuva kuva yhdessä tekstin kanssa on lyömätön yhdistelmä.

 

Entä äänitteet? Kiinnostaako oma radio-ohjelma?

 

Äänitteet voivat olla radio-ohjelmia tai podcasteja. Ne voivat olla myös pieniä keskustelutuokioita, asiakaskokemuksia tai haastatteluita.

 

Oheispalvelut